Szukaj na tym blogu

Translate

wtorek, 17 grudnia 2013

Jak nauczyć dzieci jeść zdrową żywność?


12733964941409_large
źródło:topit.me/item/258785
         Jedyny cel, którym powinien kierować nami to: stopniowe poprawienie jakości jedzenia, które dajemy dzieciom i które jest w domu. Nie chodzi tu o zmuszanie dzieci do jedzenia tego co my, czy do zmiany ich diety (co jest w ogóle niewskazane, dla małego organizmu, który rośnie), do karmienia znienawidzoną brukselką  chowaniu słodyczy... Ważne jest by pokazać swoim przykładem, że zdrowe jedzenie jest pyszne, że niekoniecznie wiąże się z efektem jo-jo, że nie zawsze towarzyszy temu kryzys ozdrowieńczy, że nie jest to kaprys na pewien czas i że daje pozytywny efekt w postaci zdrowia. Niech dziecko wie, że istnieje czekolada i niech wie jak to smakuje i dlaczego lepie jeść zdrowe słodycze.


     Jak nauczyć dzieci zdrowego odżywiania? Poniżej kila porad dla rodziców, opiekunów i wychowawców. Pamiętaj, że to co dziecko "wyniesie" z domu i nauczy się od rodziców zaprocentuje w przyszłym życiu. Niektóre z poniższych propozycji pochodzą z książki Natalii Rose " Surowa dieta oczyszczająca":
  • pamiętaj, że zdrowe odżywianie to nie tylko dawanie dziecku listka sałaty, spożywanie produktów sojowych na okrągło i same zakazy, oprócz surowej diety jest jeszcze wegetarianizm,weganizm, czy makrobiotyka,
  • ozdabiaj i przygotuj potrawę tak, by była dla dziecka przyjazna i ładne wyglądała; zrób oczy, nosek, usta, ułóż w kompozycję,
  • hierarchia potraw szybko- i wolno wychodzących ułatwi ci komponowanie posiłków,
  • używaj chleba razowego (zwróć uwagę czy nie jest barwiony karmelem), lub pełnoziarnistego,
  • wielkie kompendium wiedzy o współczesnej żywności to warta to poczytania rzecz,
  • zrezygnuj z margaryny/mixu/masła do smarowania na rzecz masła ghee (przepis) lub wegańskich masełek roślinnych,
  • zrób przynajmniej 1 szklankę soku do picia z ulubionych przez dzieci warzyw czy owoców (oczywiście mam na myśli sok z sokowirówki cz wyciskarki ;-),
  • dawaj do zjedzenia szejk również z ulubionych warzyw lub owoców, zacznij od szejka z banana, daktyli, owoców sezonowych,
  • do szkoły możesz zapakować w pudełko pokrojone owoce czy warzywa, ciasteczka też są dobrym rozwiązaniem,
  • czekoladę do picia staraj się robić z mleka roślinnego, a jeśli chcesz się dowiedzieć dlaczego cukier to biała śmierć zajrzyj tu,
  • herbatę czarną zastąp herbatkami owocowymi, informacje na temat alergii na herbatę klik,
  • zrób raz ja jakiś czas czipsy warzywne (np. z jarmużu), frytki usmaż sam z własnoręcznie obranych ziemniaków, bakłażana, cukinii albo selera, a najlepiej: upiecz warzywo w piekarniku,
  • masło orzechowe/nutellę również staraj się robić samemu (orzechy ziemne można zmielić w tradycyjnej maszynce do mięsa, a nutellę zrobić z dżemu wymieszanego z karobem lub kakao),
  • jeśli dzieci jedzą popcorn można zainwestować w maszynę do jego robienia (w Polsce są w sumie one nadal dość drogie, ale lepiej by dziecko zjadło kukurydzę zrobioną na maśle ghee i z minimalną ilością soli),
  • tradycyjną sól kuchenną zamień na: gruboziarnistą, morską lub himalajską, lub przygotuj mieszankę gomasio z czarnego sezamu lub z siemieniem lnianym,
  • wybieraj batoniki typu muesli, rób je sam w domu tak samo jak mieszankę muesli,
  • jeśli musisz dać dziecku mleko przeczytaj najpierw ten artykuł, wybierz to roślinne (np. migdałowe), pamiętaj, że zawsze zdrowsze jest mleko zsiadłe niż UHT,
  • mleko z płatkami zastąp mlekiem roślinnym z własnoręcznie robionym muesli - przepis, (dzieci mogą też wybrać swoje ulubione składniki ;-), lub zdrową owsianką z błonnikiem,
  • wyeleminuj produkty przetworzone, z białej mąki, z dużą ilością cukru (czytaj składy nawet keczupu),
  • zobacz czym zastąpić ser żółty i jajka - klik,
  • przeczytaj dlaczego wato jeść kiszone warzywa - klik,
  • rób zdrową pizzę, z mąki razowej, bez sera (np. ten przepis lub ten przepis na witariańską pizzę),
  • obejrzyj film "Jedzenie ma znaczenie" [klik], by dowiedzieć się ciekawych informacji, które możesz przekazać dziecku,
  • miej w domu dużo owoców i warzyw,
  • włącz dziecko w pomoc przy przygotowaniu jedzenia.
  •  itd.


1 komentarz:

  1. Rady dobrze rozpisane w punktach... W sumie nie potrzebujemy maszyny do robienia popkornu. Możemy delikatnie podgrzać na patelni.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwuj przez e-mail: