Szukaj na tym blogu

Translate

poniedziałek, 4 listopada 2013

Super pokarmy, cz. 1 (super żywność zielona)







kadr z filmu Jedzenie ma znaczenie
      Na super żywność moda przyszła głównie ze strony raw food, w ogóle pojęcie to jakby dopiero teraz weszło do języka potocznego. 
     Zdrowe odżywianie niesie za sobą potrzebę spożywania produktów bogatych w witaminy, minerały, produktów łatwo przyswajanych i przede wszystkim odpowiednich dla naszego ciała (to, co mi jest niezbędne, Tobie może okazać się kompletnie niepotrzebne i odwrotnie). 
     Na temat super pokarmów możesz się dowiedzieć dużo również z filmu Jedzenie ma znaczenie, który szczegółowo opisałam tutaj. Ile ekspertów tyle teorii co do najbardziej wartościowego jedzenia, ja wybrałam najbardziej popularny podział, którego używają twórcy wspomnianego filmu i G. McKeith. 




Co charakteryzuje super pokarm?


Wheatgrass, Spirulina, Alfalfa & Barley Grass Selection
sproszkowane: trawa pszeniczna, spirulina,
alfa-alfa i trawa jęczmienna
  • jest naturalnego pochodzenia,
  • zawiera bardzo dużo witamin, makro- i mikroelementów, tłuszczy, protein, antyoksydantów itd.,
  • ma więcej wartości odżywczych niż żywność tradycyjna,
  • jest łatwo przyswajany dla ludzkiego ciała,
  • ma niewiele kalorii,
  • wzmacnia narządy wewnętrzne,
  • odżywia komórki,
  • wspomaga sprawność,
  • sprzyja utrzymaniu szczupłej sylwetki,
  • daje doskonałe samopoczucie,
  • zastąpi wiele chemicznych leków,
  • zapobiega chorobom, ale i może pomóc w wyleczeniu tzw. "chorób nieuleczalnych" przez współczesną medycynę,
  • jest dostępny w różnych postaciach (proszek, tabletki, granulki, płyn, naturalna forma), więc nawet osoby chore nie powinny mieć problemów z jego przyjęciem.



5 grup super pokarmów
  1. Super pokarmy zielone (w tym liściaste)
  2. Wodorosty morskie
  3. Super pokarmy ziołowe
  4. Super pokarmy: owoce i orzechy
  5. Super pokarmy pszczele

      Po kawałku w kolejnych postach opiszę trochę właściwości każdego super pokarmu, ciekawostek. Dziś tylko o super pokarmie zielonym: trawach, algach i warzywach z zielonymi liśćmi.  
..............................






      Zamiana białego na zielone to bardzo mądre postępowanie... i wcale nie powtarzam tego po pewnej celebrytce, co wydała książkę :-) Ta biała żywność to najczęściej najczystsze formy naturalnego pożywienia, najczystsze = czyli pozbawione odpadków, drogocennych składników, filtrowane, rafinowane, wybielane..już kiedyś o tym pisałam, że biała mąka wydaje się konsumentowi czystsza, sterylniejsza od tej razowej czy pełnoziarnistej...a to, co zielone jest nieprzetworzone, zdrowsze, pełne witamin, żywe i lepsze.

     Zielone super pokarmy zawierają najlepszy zestaw łatwo przyswajanych składników pokarmowych. Związki spalające tłuszcze, witaminy, nienasycone kwasy tłuszczowe, minerały chronią i leczą ciało. Zdrowe bakterie to idealne wspomaganie pracy całego układu trawiennego - nie potrzebne są leki na zaparcia czy wspomagające trawienie.
      Kwestią dyskusyjną i nadal dla mnie pod znakiem zapytania jest chlorofil - naturalny, zielony barwnik. Najważniejszą jego rolą jest hamowanie przemiany zdrowych komórek w nowotworowe. 
      Jeśli wierzyć niektórym artykułom chlorofil uzupełnia naszą krew, ponieważ struktura molekularna obu tych substancji różni się tylko jednym molekułem. Więcej hemoglobiny we krwi to więcej tlenu we krwi, a to znów daje szerokie pole do regeneracji komórek..zatem zielone = młodość(Kilka propozycji uzupełnienia diety w chlorofil jest tutaj).



Trawa jęczmienna

      Trawa jęczmienna to nic innego jak skiełkowany jęczmień do wysokości około 15 cm. Ścinany, gdy źdźbła są zielone, rozwinięte i mają największą ilość zdrowych składników.


źródło:nieznane
  • zielony jęczmień zawiera niemal wszystkie składniki pokarmowe potrzebne organizmowi, poza witaminą D,
  • ma tak dużo białka jak mięso,
  • ma 11 razy więcej wapnia niż krowie mleko,
  • ma 5 razy więcej żelaza niż szpinak,
  • ma 7 razy więcej witaminy C niż sok pomarańczowy,
  • sok z trawy ma działanie przeciwwirusowe, 
  • neutralizuje metale ciężkie, takie jak rtęć we krwi [korzystne jest picie soku po usunięciu plomb amalgamatowych - klik, lub przy odtruwaniu ze szczepionek - klik], 
  • jest łatwy do strawienia i można jeść całe źdźbła.
     Działa korzystnie na  serce, płuca, tętnice, stawy i kości. Pomaga chronić organizm przed promieniowaniem, zanieczyszczeniami, nowotworami, wrzodami żołądka i wszelkimi problemami z trawieniem. Podnosi poziom energii, działa przeciwzapalnie, przeciwstarzeiowo i wzmacnia odporność. Pomaga obniżyć poziom cholesterolu.
      5 g (1 łyżeczka) proszku z zielonego jęczmienia odpowiada 100 g surowego szpinaku, jarmużu, brokułów, kiełków lucerny!
      Forma proszku jest dostępna nawet jako półprodukt kosmetyczny i świetny, naturalny barwnik. Zatem nawet sok, czy pulpę, która zostaje po wyciskaniu trawy można stosować odpowiednio jako tonik czy maseczkę. Skóra stanie się wygładzona, rozjaśniona i dobrze nawilżona.



Trawa pszeniczna

      Pamiętacie artykuł o tym jak wycisnąć sok z trawy pszenicznej bez użycia wyciskarki do soków? Zajrzyjcie tutaj, bo praktycznie wszystkie informacje o trawie pszenicznej są zawarte w archiwalnym już poście. Dodatkowo małe uzupełnienie:
źródło
  • trawa pszeniczna jest praktycznie niemożliwa do strawienia, trzeba więc robić z niej sok,
  • znów sok jest ostry w smaku dlatego na początku lepiej mieszać go z wodą lub sokiem z pomarańczy,
  • sok z trawy pszenicznej jest nazywany najbardziej odżywczym spośród znanych napoi,
  • dzięki wysokiej zawartości enzymów i właściwości oczyszczających sok z trawy pszenicznej może wspomagać odchudzanie.

      Uwaga! Z doświadczenia wiemy, że taki super zielony sok może uderzyć do głowy i to nawet bardzo. I to już nie chodzi tylko o trawy, ale o sok z wszystkich zielonych warzyw, owoców, traw, kiełek. Ogromna dawka witamin i innych zdrowych składników to prawdziwa bomba, a jak ciało dostaje coś takiego pierwszy raz w życiu to może różnie zareagować. Dlatego nie polecam na pierwszy raz picia więcej niż pół szklanki zielonego soku, a najlepiej już rozcieńczonego z wodą. Co się może zdarzyć? Bóle głowy, wymioty, biegunka...czyli oczyszczanie organizmu (detoksykacja), a o tym już mówiłam, że powinno przebiegać powoli :-)



Dzikie niebieskozielone algi

  • polecane dla osób odchudzajacych się, żyjących w ciągłym biegu, przemęczonych,
  • zawierają praktycznie wszystkie minerały, aminokwasy, żywe enzymy i białka - 60% białek i bardziej kompletny profil aminokwasów niż wołowina i soja,
  • są najlepszym źródłem beta-karotenu, witamin z grupy B i chlorofilu,
  • zwiększają sprawność umysłową, poprawiają koncentrację i pamięć,
  • wzmacniają układ odpornościowy-> pomagają walczyć z wirusami, przeziębieniem i grypą,
  • powstrzymują rozwój choroby Alzheimera.

Spirulina

  • jest hodowlanym mikroglonem o jednej z najwyższych zawartości białek wśród naturalnej żywności - 60-70% kompletnego białka, w mięsie jest zaledwie 25% kompletnego białka,
  • jest jednym z najlepszych źródeł kwasu GLA  - odpowiedzialnego za nawilżenie i elastyczność skóry ciała (występuje on także w nasionach wiesiołka, konpii siewnej i nasionach porzeczki, )
  • reguluje poziom cukru we krwi, 
  • ogranicza napady apetytu, pomaga w chudnięciu,
  • odżywia organizm,
  • obniża poziom złego cholesterolu,
  • łagodniejsza dla układu pokarmowego od chlorelli.
      Stosowana jako kosmetyk odżywi i ujędrni skórę. Pomaga zlikwidować trądzik, wypryski, różne zaczerwienienia. Jako specjalista do naprawy: łagodzi pękającą skórę, łuszczącą się i przede wszystkim dobrze radzi sobie z cellulitem.
      Barwnikiem jest doskonałym, ale wszelkiego rodzaju kosmetyki z dodatkiem spiruliny trzeba trzymać z dala od promieni słonecznych, ponieważ traci zielony kolor. Dodawana do słodkich wypieków, deserów sprawdza się równie dobrze, ale trzeba uważać na typowo gloniasty, morski, rybi posmak.



Spirulina  na górze, a na dole chlorella :-)


Chlorella

  • jest słodkowodnym glonem,
  • zawiera białka, witaminę B12, cynk, żelazo, chlorofil i nienasycone kwasy tłuszczowe,
  • idealna dla palaczy i osób nadużywających alkoholu,
  • wzmacnia układ wydalniczy,
  • wzmacnia układ odpornościowy, 
  • obniża poziom cholesterolu, 
  • zapobiega wapnieniu ścianek tętnic.


Warzywa o zielonych liściach


Zielone rośliny
Dlaczego jest super pokarmem?
Jarmuż

           Jarmuż opisałam dokładnie tutaj.
Szpinak


  •            zapobiega nowotworom i zwyrodnieniu plamki żółtej
  •             pół szkl  gotowanego szpinaku zawiera 4,4 mg beta-karotenu, co stanowi prawie dzienne zapotrzebowanie na ten przeciwutleniacz, 
  •             smażenie, albo gotowanie na parze zapobiega ulatnianiu się rozpuszczanych w wodzie wit z grupy B.

Lucerna


  • odmładza organizm,
  • zawiera wszystkie znane witaminy: ma 4 razy więcej witaminy niż owoce cytrusowe i minerały (zawartość wapnia jest tak wysoka , że nie mieście się na zwyczajowych wykresach) oraz enzymy trawienne, fitoestrogen (hormon roślinny), flawonoidy, aminokwasy i chlorofil,
  • jest dobra przy odtruwaniu i wzmacnianiu wątroby,
  • pomaga schudnąć,
  • oczyszcza krew,
  • poprawia trawienie ,
  • wzmacnia układ odpornościowy.
Seler naciowy

·         wygląda jak kości… i jest dla ich poprawy: kości zawierają 23% sodu i w tych produktach jest...23% sodu!,
·         zawartość błonnika nierozpuszczalnego daje uczucie sytości, dlatego seler jest idealny dla osób odchudzających się,
·         apigenina – flawonid zawarty w selerze działa antynowotworowo.
Kapusty i sałaty




  •     pak choi: wśród kapust zawiera najwięcej beta-karotenu (w 1 szkl gotowanej pak choi jest 2,6 mg, a biała kapusta ma mniej niż 0,1 mg),
  •         brukselka: ma 4 razy więcej witaminy C niż jej kuzyni,
  •          masłowa (głowiasta) ma dużo  błonnika, wapnia, fosforu, żelaza, witaminy C i witamin z grupy B,
  •      sałata lodowa: w porównaniu z innymi sałatami ma bardzo mało wartości odżywczych, ale za to można ją przechowywać w lodówce  całe wieki,
  •          sałata rzymska: im ciemniejsza tym zdrowsza, jest jedyną sałatą, jaką można zamrażać,   
  •         1 szklanka posiekanej cykorii dostarcza 756 mg potasu, czyli 225dziennego zapotrzebowania,
  •           endywia zawiera więcej związków mineralnych i witamin niż inne gatunki, przyspiesza trawienie i pobudza apetyt dzięki dużej ilości gorzkich substancji i włóknika.

   Pokrzywa
            Szczegółowo opisana tutaj.
Mniszek lekarski
            Szczegółowo opisany tutaj i tutaj.
Brokuł


  •        zawiera  beta – karoten,
  •        zawiera błonnik nierozpuszczalny – zwiększa objętość masy pokarmowej, co reguluje pracę układu pokarmowego,  
  •             zapobiega nowotworom dzięki dużej zawartości dobroczynnych związków,
  •       zawartość kwasu foliowego sprawia, że brokuł są idealny dla przyszłych mam i osób narażonych na choroby serca ( 1 szkl gotowanych brokułów to 78 mcg kwasu foliowego, co stanowi 20% dziennego  zapotrzebowania),
  •             brokuł najlepiej gotować na parze – nie straci wtedy zbyt dużej ilości witamin.





....................
Źródła:
  1. notatki własne
  2. "Jesteś tym, co jesz." G. McKeith
  3. "Czy można żyć 150 lat?" M. Tombak
  4. http://www.foodmatters.tv/
  5. http://www.foodmatters.tv/superfoods
  6. http://www.era-zdrowia.pl/suplementy-zdrowia/spirulina/algi-spirulina-i-chlorella-podobienstwa-i-roznice.html
  7. "Zdrowie na talerzu. Lecznicze właściwości potraw".     
  8. "Wiesz co jesz? Poradnik konsumenta..." K. Bosacka, M. Kozłowska - Wojciechowska

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwuj przez e-mail: