Szukaj w tym blogu

Ładowanie...

środa, 9 listopada 2011

Jarmuż - co to jest? jakie ma witaminy i minerały? jak to się je?

      

     Dostałam kilka pytań dotyczących jarmużu. Praktyczne każdy z Was pytał mnie o wygląd tego warzywa. Pojawiały się pytania jak to "to" rośnie, jak bardzo różni się od tego sprzedawanego w sklepie.
      Pochwaliłam się któregoś dnia, że od kilku lat hodujemy jarmuż na własnym ogrodzie, więc dziś kilka fotek i informacji na temat tego wspaniałego warzywa.














      Jarmuż jest warzywem zawierającym bardzo dużo, bardzo ważnych dla na witamin i minerałów. Jak pozostałe warzywa z rodziny kapustnych - przede wszystkim chroni przed nowotworami.


Jakie witaminy i minerały zawiera jarmuż?

  • karotenoidy (beta karoten, luteina, zeaksantyna) -  beta-karoten wzmacnia organizm przed atakiem wolnych rodników, jarmuż ma go najwięcej ze wszystkich warzyw liściastych: 5,8 mg na szklankę, co stanowi 75 % dziennego zapotrzebowania, luteina i zeaksantyna zapobiegają zwyrodnieniu plamki żółtej,
  • witamina K - u człowieka stwierdzono jej obecność w strukturach kostnych - stąd warto wiedzieć, jakie konsekwencje mogą przynieść jej niedobory; witamina K ma przede wszystkim właściwości przeciwzakrzepowe, pomaga zmniejszyć siniaki i ich łatwość nabywania,
  • chlorofil - najważniejsza jego rola to hamowanie przemiany zdrowych komórek w nowotworowe, poza tym jako zielone warzywo uzupełnia naszą krew, ponieważ: struktura molekularna chlorofilu różni się tylko jednym molekułem od hemoglobiny w naszej krwi,
  • izotiocyjany - to fitosubstancje, które są częściowo odpowiedzialne za cierpki smak jarmużu; mogą chronić przed nowotworami zależnymi od hormonów, poza tym blokują działanie czynników rakotwórczych występujących w środowisku,
  • kwas foliowy - zapobiega niektórym wadom wrodzonym układu nerwowego, nowotworom i chorobom serca, jarmuż zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na kwas foliowy w 60%,
  • sulforafan - zapobiega tworzeniu się komórek nowotworowych pod wpływem substancji rakotwórczych,
  • witamina C - jarmuż zaspokaja dzienne zapotrzebowanie na tą witaminę aż w 200%,
  • wapń,
  • fosfor,
  • żelazo.





Jak kupić dobry jarmuż?

      Kieruj się podobną zasadą co przy kupowaniu warzyw liściastych. Liście powinny być: twarde, jędrne, kolory są różne (obejrzyj zdjęcia), łodygi powinny być twarde, "nie mdlejące". Całość nie powinna mieć
brązowego, ani żółtego nalotu.

      Jarmuż to roślina, która nie dość, że wytrzymuje pierwsze mrozy, jest odporna nawet na kilkunastostopniową ujemną temperaturę, może rosnąć nawet pod śniegiem.Co w tym jest takiego zachwycającego? Jarmuż jest gorzkawym warzywem, cała gorycz znika w momencie, gdy zamrozimy liście.... stąd w praktyce nie zbieramy jarmużu z ogrodu aż do pierwszego śniegu. Jeśli kupisz jarmuż - włóż opłukane liście do woreczka, a następnie do zamrażarki. Zmrożone liście bardzo łatwo się kruszą.




Jak jeść jarmuż?

      Najlepiej by zawsze był to jarmuż mrożony- unikniemy wtedy bardzo gorzkiego smaku, który może zepsuć nawet całą potrawę.

     Przykładowo witamina K łatwo usuwa siniaki, oprócz szybkiego gojenia ran i mniej obfitych miesiączek gwarantuje też cerę bez pajączków. Aby witamina K łatwiej się wchłaniała, potrzebuje tłuszczu. Jarmuż najlepiej więc jeść z oliwą lub innymi olejami zimnotłoczonymi.

     Liście są łatwe w krojeniu, posiekane i usmażone/ ugotowane nie stracą swojej formy jak np. szpinak.
W przypadku mrożonych liści - wystarczy je pokruszyć w dłoniach sekundę po wyjęciu z zamrażarki. Liście - oddzielam od łodygi, czasem - w zależności oddania usuwam także żyłki. Łodygi świetnie nadają się do wyciskania z nich soku.

    Najczęściej jarmuż spożywam w postaci: zielonych szejków, dodatku do różnego rodzaju dań, jako czipsy. Tutaj kilka przepisów.






....................................
Źródła:
1. http://www.samozdrowie.pl/
2. Wikipedia
3. http://www.owoce-warzywa.com/jarmuz.htm
4. "Zdrowie na talerzu. Lecznicze właściwości potraw".                                                                                                                                                                                   
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwuj przez e-mail: