Szukaj na tym blogu

Translate

piątek, 12 lipca 2013

Orzechy makadamia i orzechy brazylijskie



MAKADAMIA
  • inne nazwy: orzech makadamiowy, makadamia, macadamia
  • główne uprawy tego wiecznie zielonego drzewa: Australia - około 100 tys. ton rocznie, Hawaje, Afryka Południowa, Ameryka Środkowa,
  • znanych jest aż 7 odmian makadamii, ale tylko 2 są jadalne i hodowane,
  • owoce drzewa przypominają budową orzechy włoskie, okrywa jest również zielona, miękka i pęka przy dojrzewaniu, odsłaniając pestkę – orzech, ma czekoladowy kolor,
  • skorupa orzecha jest tak samo twarda jak orzecha włoskiego, ale do jej rozłupania nie wystarczy dziadek do orzechów, potrzebny jest młotek lub młot – dlatego orzechy makadamiowe sprzedaje się najczęściej już rozłupane,
  • jądro orzecha stanowi ponad 50% ciężaru całego orzecha,
  • makadamia zawiera: około 73% tłuszczu, 9% białka, 7-9% cukru, witaminę B1, sole mineralne (głównie wapń, fosfor, żelazo),
  • orzechy są bogate w jednonienasycone kwasy tłuszczowe, dzięki temu zmniejszają poziom cholesterolu i chronią przed zawałami serca, 
  • makadamia obniża również poziom trójglicerydów zmniejszając ryzyko zachorowań na chorobę wieńcową,
  • orzechy makadamia mają ok. 7% błonnika, 
  • makadamia jest uważana za najsmaczniejszy orzech świata – stąd dość wysoka cena orzechów,kilka orzechów zjedzonych przez psa może okazać się dla zwierzęcia trująca,
  • z orzechów wytłacza się olej makakadamiowy – idealny do regeneracji zniszczonej skóry.


.............................................................................................................................

ORZECHY BRAZYLIJSKIE

  • inne nazwy: orzechy para, orzesznica brazylijska, bertolecja,
  • drzewo nazywane jest również orzesznicą wyniosłą - sięga do 50 m wysokości, ma wielkie liście i bardzo duże kwiaty, które wydzielają nieprzyjemny zapach,
Brazil nut drzewa, Amazon Rainforest
źródło
  • pochodzi z Brazylii, rośnie tam jako roślina dzika, nad Amazonką, w warunkach hodowlanych orzech nigdy nie zaowocuje, ponieważ kwiaty nie rozwiną się,
  • orzech nie jest rośliną uprawną, wszystkie zbiory pochodzą z drzew dziko rosnących , w ciągu roku z jednego drzewa można zebrać 220-440 kg nasion,
  • drewno z orzesznicy jest bardzo cenne ze względu na trwałość i odporność na gnicie,
  • orzechy – nasiona rosną w dużej torebce - ułożone są tam jak cząstki pomarańczy, ściśle obok siebie, wydobycie orzechów jest dość ciężkie, dlatego na skalę handlową robi się to specjalnymi wałami, do rozbicia łupiny potrzeba porządnej maczety i dużo siły,
  • owoce (torebki) drzewa mogą zabić człowieka, owoc waży nawet 2 kg, więc podczas zbierania trzeba uważać,
  • zawierają: 66% tłuszczu, 17% białka, 7% węglowodanów,
  • dzięki zawartości cynku są idealne dla osób po operacjach, poparzeniach, osób żyjących w ciągłym stresie, palaczy, alkoholików i cukrzyków, 
  • źródło: nieznane
  • orzechy brazylijskie są największym źródłem selenu w pożywieniu o pochodzeniu roślinnym, jeden orzeszek dostarcza około 160% dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek!,
  • wspominany selen jest wspomagaczem przeciwutleniaczy w naszym ciele, dzięki czemu jedzenie orzechów brazylijskich działa antynowotworowo,
  • orzechy są głównie zjadane na surowo, wykorzystywane do czekolad orzechowych i cukiernictwie,
  • kora drzewa dostarcza garbników, a same drewno jest wykorzystywane w przemyśle meblarskim jako jedno z najcenniejszych,
  • z orzechów wyciska się olej, który również jest stosowany w kosmetyce, czy do wyrobu mydeł, ten sam olej jest najczęściej wykorzystywanym smarowidłem przez zegarmistrzów, 
  • agouti – to małe zwierzątko, które żywi się nasionami drzewa, robi zapasy zakopując orzechy w ziemi, zapomina o nich i nieświadomie przyczynia się do rozsiewania drzewa po puszczy,
  • źródło: nieznane
  • orzechy mają wysoką wartość energetyczną,  ale niską zawartość witamin i składników mineralnych.




............................................................
Źródła:

1. własne notatki
2. "Wiesz co jesz? Poradnik konsumenta..." K. Bosacka, M. Kozłowska - Wojciechowska
3. "Jesteś tym, co jesz" G. McKeith
4. "Zdrowie na talerzu. Lecznicze właściwości potraw."
5. "Owoce egzotyczne". E. Lamer- Zarawska
6. Yang J. Brazil nuts and associated health benefits: a review. /Orzechy brazylijskie i ich korzyści dla zdrowia: przegląd./ Food Science and Technology.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwuj przez e-mail: