Szukaj na tym blogu

Translate

czwartek, 8 grudnia 2011

Olej rycynowy

     Olej rycynowy większości z nas znany jest jako olej pomagajacy na zaparcia. Jednak wiele lat doświadczeń, badań pozwala na wykorystywanie go w codziennym życiu niekoniecznie zgodnie  z przeznaczeniem. Jedak najczęściej jak olej jest wykorzystywany do pielęgnacji ciała, jako kosmetyk.
     Oleju rycynowego nie wolno używać w czasie ciąży, gdyż może powodować powikłania w przebiegu ciąży i poronienia.










Olej rycynowy - trochę teorii



     Pozyskiwany jest z z nasion tropikalnego drzewa rycynowego lub rosnacej w Polsce byliny: rącznika pospolitego. W tropikach rośnie nawet do 13 metrów wysokości. Ma wielkie palczaste liście, niepozorne kwiaty zebrane na jednej łodydze, z których powastają duże, kolczaste, podobne do kasztanów owoce. W każdej z trzech komór takiego owocu znajdują się szaro-brązowe nasiona. Zawarty w nasionach ricin jest silne trujący, ich spożycie może być śmiertelne..
     W Polsce oleje rycynowy otrzymuje się poprzez wyciskanie oleju na zimno i wygotowywanie z wodą.Takie postępowanie pozwala na rozkład wspomnanej toksycznej toksoalbuminy.
     W przypadku tłoczenia na ciepło otrzyma się do 60% oleju nieschnącego, a po jego dehydratacji mamy olej schnący.




Wygląd oleju: dość gęsta ciecz,  w kolorze bezbarwnym lub jasnożółtawym. "Na powietrzu gęstnieje, ale nie twardnieje".






Ciekawostki:


Rącznik pospolity jest roślną ozdobną, którą można spotkać w wielu ogrodach.


źródło: ascgarden.pl






    Możliwość przeczyszcajace oleju w ciekawy i korzystny dla siebie sposób wykorzystywali około 100 lat temu poszukiwacze diamentów na pustyni w Namibi, w osiedlu Pomona. Pracownicy zanim opuscili osiedledostawali do wypicia solidną porcję oleju rycynowego. Ewentualnie skonsumowane diamenty powracały dosyć szybko na swiatło dzienne ;-).


     Olej rycynowy jest emolientem: poprawia nawilżenie skóry. Natłuszcza skórę tworząc na niej film ochronny, dzięki temu woda ze skóry nie odparowuje zbyt szybko. 


    Olej rycynowy stosowany jest również w olejach do silników spalinowych, jako dodatek uszlachetniający pracę silnika – zapewnia lepsze smarowanie.






Olej rycynowy w kosmetykach, czyli: czytamy skład


     W kosmetykach olej rycynowy jest również wykorzytywany., śmiem nawet powiedzieć, że na potęgę. Pomimo, że rycyna zawarta w nasionach jest trująca w kosmetyce olej rycynowy nie zawiera żadnych substancji trujących, składa sie w większości z glicerydów kwasowych. Stosowany jest nawet w medycynie.
W skałdzie należy go szukać pod oznaczeniem:
INCI: Ricinus Communis, Oleum Ricini, Oleum Palmae Christi.






Kosmetyczne zastosowanie...

    W pewnym momencie zaczęłam się zastanawiać czy ma sens wypisywanie do czego olej rycynowy można wykorzystać... Przyznam się, że kilkanaście lat temu stosowałam olej tylko do wzmocnienia rzęs. Natomiast kilka at temu odrkrywając cuda natury, te kosmetycznej olej na dobre zagościł nie tylko w apteczce, ale i w więskzości samodzielnie wykonywanych kosmetyków.


Olej rycynowy stosuję się:


  • pomocny przy zaparciach,
  • do pielęgnacji wypadających brwi i rzęs,
  • przy produkcji mydła, z olejem rycynowym w składzie bardzo dobrze się pieni,
  • przy produkcji kremu: uzyskać można śnieożnobiały kolor naszego mazidła,
  • kosmetykach błyszczących, np. pomadkach do ust, błyszczykach: olej rycynowy jest najbardziej błyszczącym olejem roślinnym,
  • do olejowania włosów, wspomagajaco jako odżywka, nabłyszcająco, jako serum na zniszczone końcówki,
  • do nacierania zmian skórnych,różnego rodzaju brodawek, wyprysków i plam
  • olej rycynowy pielegnuje włosy, brwi i rzęsy,
  • do okładów (link),
  • do pięlęgnacji i odbudowy łamliwych paznokci i naskórka wokół nich,
  • do leczenia cieżko gojącego się pępka u noworodków,
  • podobno olej stosuje się również do masażu piersi w celu zwiększenia ilości mleka,
  • do rozgrzania bolącym i zmęczonym stóp (wmasować olej, nałożyć na noc wełniane skarpety).
źródło: blogs.centrictv.com


Dlaczego tak bardzo zachwycam się olejem rycynowym?


      Jak już wpsomniałam używam go do robienia kosmetyków, pielęgnacji ciała. Olej rycynowy świetnie oczyszcza naszą skórę..... Na zasadzie: tłuszcz rozpuszczaj tłuszczem.  Ludzkie sebum zatem czyścimy olejem. A dlaczego akurat olejem rycynowym? Olej rycynowy ma dużą zdolność wyłapywania brudu i bakterii, wykazując przy tym właśnie powinowactwo do ludzkiego sebum.
     Jeśli przygotujemy sobie specjalną mieszankę OCM: z oleju rycynowego i 2, 3 innych olejów i umyjemy nimi twarz skóra po takim oczyszczani będzie gładka i miękka, pory oczyszczone. Nie naruszymy płaszcza lipidowego, czyli bariery ochronnej naszej skóry - jak to się dzieje przy więszkości drogeryjnych kosmetyków. Zasada jest prosta: im bardziej masz tłustą skórę tym więcej oleju rycynowego możesz użyć w mieszance.

 


.......................................................................


Źródła:
1. http://www.jaworek.net/kosmetyki/fascynacja_olej_rycynowy.php
2. http://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_rycynowy
3. http://www.vismaya-maitreya.pl/naturalne_leczenie_olej_rycynowy.html
4. http://emolienty.manifo.com/



18 komentarzy:

  1. Zdecydowanie czekam aż opiszesz swoją metodę OCM! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. DMka

    Ok, czekaj cierpliwie. Zaczęłam już powoli zbierać informacje, bo bez tego ani rusz ;-).

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. pisz pisz :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Anonimie

    Na pewno post będzie, ale nie potrafię powiedzieć kiedy, na pewno w nowym roku:-).

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Aniu, ja tez czekam :)
    Dzieki Tobie tak wiele sie dowiedzialam i dowiaduje.
    Mam bardzo malo czasu,ale do Ciebie zagladam czesto i jak mam tylko chwile wolnego.
    Nie jestem juz mloda, i tym bardziej jest mi wstyd ze tak malo wiem.
    Tez zagladam do wizazystek , jak te przemile dziewczynki nazwalam i ucze sie , ucze sie , ucze sie od Was wielu bardzo ciekawych rzeczy.
    Szkoda ze moje kolezanki wogole nie sa zainteresowane zmiana swojego dotychczasowego zycia i podejscia do wielu spraw.
    Ale ja tak :)
    Powiedz mi Aniu czy firma ARTEGO nie jest testowana na zwierzetach ? Polecila mi moja fryzjerka ,ale teraz nie jest mnie latwo do czegos namowic , szukam wiadomosci ale nic konkretnego nie trafilam ,poza tym no coz, nie mam tak czasu ani umiejetnosci buszowania po internecie.
    Chyba ze napisze do nich , ale moze Ty Aniu cos wiesz ???
    Na stronie OK nie jest wymieniona jako przyjazna zwierzetom, wiec ?
    I co polecalybyscie do wlosow przstluszczajacych sie ??
    Pozdrawiam Cie bardzo cieplutko :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Elu

    Jutro będę miała już gotowy post na temat mydełek węglowych - jako pierwsza część pielęgnacji twarzy, metoda OCM jest w kolejnych ;-).

    Cieszę się, że na blogu znajdujesz dużo ciekawych i wartościowych informacji. Nie publikuję szalonej liczby postów, więc nie powinnaś mieć problemów z czytaniem na bieżąco ;-).

    Elu wiek nie ma znaczenia, bo nawet ja uważam, że za późno zaczęłam szukać wielu informacji i mogłam nieco wcześniej dbać bardziej o zdrowie, nie powinnaś się wstydzić bo maz świadomość brakó wiedzy i ją uzuepłeniasz!! a to wielka rzecz!! Zmiany dokonujes u siebie i z czasem może koleżanki sie tym zainteresują.

    OdpowiedzUsuń
  7. Co do firmy kosmetycznej, niestety nie znalazłam nigdzie informacji na temat tego czy są wegańskie czy nie.. myślę, że może powinnaś je zastąpić czymś innym? zmienić firmę, poszukać alternatyw w innych kosmetykach?
    Do włosów przetłuszczających się:
    Przede wszystkim ograniczyłabym suszenie włosów suszarką, szampony "dla włosów tłustych i przetłuszczającyh się" omijałabym szerokim łukiem, sczególnie te, gdzie cena jest powyżej 5 zł. Takie szampony pomogą ale stosowane bardzo rzadko, jeśli używasz ich zcęsto zamiast zmniejszyc wydzielanie sebum, skóra broni się przed wysuszeniem tworząc jeszcze więcej tej bariery ochronnej, koło się zamyka, a włosy marnieją w oczach. Popatrz też na skład: unikaj SLS, bo one strasznie wysuszają włosy i skórę. Maseczki bez spłukiwania nakładaj od linii ucha w dół. Szampony kupuj na bazie pokrzywy, tataraku. Masuj głowę codziennie wieczorem....to chyba tyle takich wskazówek.

    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  8. Aniu :) dziekuje :)
    Ze tak szybko odpisalas i za wszystko.
    Tak -mam bardzo powazne braki w wiedzy i jestem tym coraz bardziej przerazona.
    Jednak staram sie to wszystko nadrobic.
    Zrezygnowalam z wielu rzeczy ktore lubilam na rzecz ochrony zwierzat, jak i dla swojego wlasnego zdrowia i moich najblizszych.

    I pomalutku sie ucze na nowo zyc.
    Oczywiscie ze jezeli nie znajde nic co potwierdzaloby ze jest to produkt weganski nie kupie go, i zmienie na inny.
    Co do wlosow, nigdy nie suszylam suszarka, ale za to kupowalam dorgie szampony, odzywki dla przetluszczajacych sie i z firm obiecujacych cuda hmm.. osotanio mylam w szamponach Amwaya, gwarantowali ze nie testowany na zwierzetach, no i naturalny, ale tez nie jestem zachwycona,a bardzo drogi, wiec zaskoczylas mnie bardzo ta cena " powyzej 5 zl??. Zastosuje sie do Twoich rad, do Twoich sugestii.
    Jeszcze nieraz Cie pomecze, mysle jednak ze w takim pozytywnym znaczeniu :)Potrzebuje wsparcia i pomocy i kogos bliskiego w tych sprawach.
    Co do kolezanek - wiem, wiem ze tylko ja moge siebie sama zmieniac, i na nikogo wplywu niestety nie mam, ale wlasnie dlatego czuje sie w tym wszystkim taka osamotniona, nie mam nawet z kim pogadac tak po "babsku", dlatego tez przytulilam sie do Was:)
    A co z odzywkami ???
    Ciesze sie i juz czekam na mydelka weglowe i pielegnacje twarzy:)
    Dziekuje Aniu :):):)
    Pozdrawiam bardzo , bardzo cieplutko i zycze dobrej nocki a jak juz lulasz smacznych snow :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Elu

    jeśli masz ochotę spokojnie możesz pisać na e-maila, żalić sie, męczyć, pytać czy po prostu szukać wsparcia: dietycud@wp.pl, pocztę sprawdzam codziennie ;-)

    Wiedza w sumie czasami nas ogranicza, ale w tym przypadku to jesteśmy do przodu, mamy taką nie inną świadomość i stąd weganizm ;-)
    Powiem Ci, że ja nadal mam kilka kosmetyków typowo testowanych na zwierzętach, nigdzie nie znalazłam wegańskich odpowiedników, pomimo, że do wielu osób już pisałam z prośbą o pomoc, smutne to jest, ale niestety rynek nie zawsze obfituje w rzeczy, które "opłaca" się produkować bez testowania na zwierzętach.

    Z szamponem już Ci wyjaśniam o co chodzi (mam za sobą kilka lat pracy w branży kosmetycznej, więc sprzedam Ci wszystko ;-), ale poważnie: szampon to środek, który nanosisz na włosy i sklap na kilka sekund i potem go spłukujesz. Nie ma on czasu aby wniknąć w strukturę włosa dość dokładnie, by pomóc skórze, dlatego nie ma sensu kupowanie drogich i z jakimiś odżywkami szamponów skoro i tak je spłukujesz. Lepiej zainwestować w porządną odżywkę niż szampon.

    Pozdrawiam ciepło

    OdpowiedzUsuń
  10. O, nie wiedziałam o okładach. Będę oczyszczać wątrobę! Do tej pory olej rycynowy służył mi tylko do pielęgnacji włosów i to od czasu do czasu, bo jest bardzo gęsty i ciężko jest mi go zmyć po całonocnej kuracji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowymaja 18, 2012

      Aniu

      Nie nakładaj oleju rycynowego samodzielnie na włosy, mieszaj go z innym. Samodzielnie kładź jedynie na końcówki, bo jak piszesz: jest ciężki do zmycia.

      Pozdrawiam

      Usuń
  11. Anonimowymaja 17, 2012

    Chciałam sprostować jedną kwestię. Olej rycynowy nie jest humektantem tylko emolientem. W skrócie humektanty to substancje rozpuszczające się w wodzie, które mają zdolność jej przyciągania. Emolienty to substancje rozpuszczalne w tłuszczach, których działanie nawilżające polega na tworzeniu warstwy okluzyjnej na skórze. W wyniku tego woda nie wyparowuje ze skóry.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowymaja 18, 2012

      Anonimie

      Masz rację, źródła z których korzystałam niestety maja również ten błąd. Zaktualizowałam posta i już poprawiłam co trzeva.

      Dziękuję za uwagę!

      Pozdrawiam

      Usuń
  12. Anonimowymaja 19, 2012

    Dzień dobry a z jakimi olejami można mieszać olej rycynowy do pilęgnacji włosów? dziękuję z góry za odpowiedż.jola ze słubic.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowymaja 21, 2012

      Jolu

      Olej rycynowy daję tylko na końcówki. Jest mocno ciężki, więc nie jest go łatwo rozprowadzić. Ja mieszam go z innym olejem, albo nakładam na lekko zwilżone końcówki włosów. Na całość nałożyłam może 2-3 razy od początku przgody z olejami - ale mi to nie odpowiadało.
      A mieszam go z np.: winogronowym, oliwką Hipp, Sesą, Vatiką kokosową itd. Właściwie z każdym jaki mam.

      Pozdrawiam

      Usuń
  13. Nie kupuję niczego, co z wełny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimie

      Masz na myśli szmatkę do robienia OCM? Możesz ją zastąpić szcoteczką do masowania twarzy, lub myjką - gabeczką silikonową i robić tzw. parówki.

      Pozdrawiam

      Usuń
  14. OMG mogłabyś wyrzucić te fragmenty, jeśli nie chcesz spowodować krzywdy ludzi:
    "pomocny przy zaparciach
    ...
    do leczenia cieżko gojącego się pępka u noworodków,
    podobno olej stosuje się również do masażu piersi w celu zwiększenia ilości mleka"
    1) ludzie nie znają umiaru, są przypadki śmierci po takim zastosowaniu oleju rycynowego na zaparcia. Na zaparcia są inne, skuteczne i bezpieczne metody.
    2)trudno gojący się pępek u noworodka powinien być leczony pod kontrolą lekarza lub położnej, na pewno nie olejem rycynowym... tu również są bezpieczniejsze metody.
    3)ręce odpadają, tego nawet nie da się skomentować... nie wiem jaka matka zaryzykowałaby, że do pokarmu przedostanie się choćby mała ilość substancji, która w pewnej ilości może przynieść śmierć dorosłemu.
    Blogi blogami, ale litości, po prostu nie rozpowszechniajmy takich treści, proszę :(

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...