Szukaj na tym blogu

Translate

poniedziałek, 31 grudnia 2012

Kolejny przepis


       Pamiętacie początek 2012 roku? Mam nadzieję, że trochę tego nazbieraliście i małych i dużych rzeczy. Dziękuję każdemu kto tu zagląda, kto napisał choć jeden, komentarz, jeden e-mail, zadał jedno pytanie, każdemu kto jest  - dziękuję, bo dzięki Tobie i Tobie ja też się uczę i rozwijam.

    Oby w 2013 roku było więcej dobra i miłości :-).... i choć tak naprawdę wszyscy wiemy, że:

źródło: www.facebook.com






piątek, 28 grudnia 2012

Cudowne awokado


Tumblr_memjjlbdi41qbih6so1_500_large
źrodło: prettygirlfood.com


      Jeden z najcudowniejszych owoców na świecie: awokado... najwspanialsze chyba dla każdego, kto jest na surowej diecie, i po cichu każdy z nas marzy o własnym drzewie, a niektórzy nawet o plantacji. Jedno drzewo awokado może mieć nawet 500 owoców na rok.
      Awokado często nazywane smaczliwką lub gruszką awokado rośnie głównie w krajach ciepłych. Dojrzewa od bagatela od 6 do 8 miesięcy.
      Awokado to super pokarm: pełen zdrowych i potrzebnych nam tłuszczy, witamin.
      Jest owocem odstresowującym i uspokajającym, działa na ciało jak balsam od Boga. I choć ta redukcja stresu odbywa się poprzez usprawnienie funkcji nadnerczy odpowiedzialnych za produkcję  hormonu stresu to pozytywnie działa już w momencie gdy trzymam je w dłoni. Cudowny owoc :-)





Co zawiera awokado?

  • 14 minerałów regulujących funkcje organizmu i stymulujących wzrost, a więc idealne dla osób i zdrowych i chorych, dobre dla dzieci,
  • prawie wszystkie rodzaje witamin plus te z grupy B,
  • magnez - biopierwiastek pomagający redukować objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego, migren i niepokoju; reguluje wspominany wyżej poziom stresu -  coś dla zapracowanych,
  • kwas oleinowy - rodzaj jednonasyconego kwasu tłuszczowego, jego zadaniem jest obniżanie stężenia cholesterolu, ale jest tu jeden warunek: kwasem oleinowym zastępujemy kwasy nasycone w naszym pożywieniu,
  • kwas foliowy (witamina z grupy B)- jedno awokado dostarcza około 30% zapotrzebowania na ten kwas; potrzebny najbardziej osobom planującym dziecko (zarówno mężczyznom jak i kobietom), kobietom w ciąży - kwas foliowy zapobiega powstawaniu wad wrodzonych układu nerwowego u płodu; dorosłych chroni przed chorobami serca i nowotworami,
  • glutation - działa podobnie jak przeciwutleniacz: neutralizuje wolne rodniki, które uszkadzają komórki, czyli mamy owoc młodości,
  • błonnik - jedno awokado dostarcza 32% dziennego zapotrzebowania na błonnik, usuwa on nadmiar cholesterolu i zapobiega zaparciom, ogólnie dba o prawidłowe funkcjonowanie przewodu pokarmowego,
  • beta - sitosterol - kolejny cudowny związek blokujący wchłanianie cholesterolu; łagodzi objawy przerostu gruczołu krokowego;  badania mają pokazać czy na pewno jest skuteczny w zapobieganiu nowotworom piersi,
  • zawiera dużą ilość żelaza i miedzi- a więc wspomaga regenerację czerwonych krwinek i zapobiega niedokrwistości niedoborowej.

autor: The White Flame
Ciekawostki o awokado

      Awokado wskazane jest dla osób chorujących na stłuszczenie wątroby i zaburzenia metabolizmu tłuszczów, gdyż zawarta w nim miedź powoduje unormowanie funkcji enzymatycznych wątroby i ustępowanie stłuszczenia. Idealne dla każdego, kto ma ogólnie problemy z wątrobą.

      Unikanie tego owocu "bo jest tłuste" jest nierozsądne... Jak się okazuje tłuszcze w awokado to jednonienasycone kwasy tłuszczowe - coś dobrego i bardzo cennego dla naszego ciała.

      Odwar sporządzony ze skórki pomaga w rozstrojach żołądkowo-jelitowych oraz działa odrobaczająco. W Gwatemali owoc, suszone liście, świeże liście, skóra, kora oraz nasiona awokado używane są w celach leczniczych przez tubylców.

      Jest jedynym z najlepiej trawionych przez układ trawienny pokarmów, zajmuje najwyższe miejsce na liście pokarmów szybkowychodzących [klik].

      Chroni zdrowie i funkcjonowanie macicy i szyjki macicy - awokado wyglądają jak te organy. Badania pokazują, że gdy kobieta spożywa jedno awokado w tygodniu, to równoważy hormony, zrzuca niechciane kilogramy, i zapobiega rakowi szyjki macicy. Dokładnie dziewięć miesięcy rośnie awokado, od kwiatu do dojrzałych owoców. W nim znajduje się ponad 14 000 składników o wartościach odżywczych.

Tumblr_ld7rv8czcc1qzr98mo1_500_large
źródło: fuckyeahfatspo.tumblr.com
      Olej zawarty w awokado ma właściwości regenerujące, wygładzające oraz opóźniające procesy starzenia. Dodatkowo składniki chemiczne zawarte w owocu pobudzają produkcję kolagenu, który działa przeciwzmarszczkowo. Idealnym jest używanie kosmetyków z zawartością oleju z zielono- żółtych owoców, lepsze jest stosowanie samego zimnotłoczonego oleju na całe ciało jak balsam, a na włosy jako odżywkę. Ale najlepszym rozwiązaniem - zgodnie z zasadą: nie nakładaj niczego na swoje ciało, czego nie możesz włożyć do ust i zjeść - jest nakładanie miąższu, ze świeżego owocu i wsmarowanie go w skórę: wchłania się idealnie, a ewentualne resztki można wytrzeć chusteczką.
     Zauważyliśmy, że świeże awokado nałożone na skórę nie tylko ją wygładza, ale wspomaga jej oczyszczanie wyciągając "na wierzch" różne zanieczyszczenia.

      Jak kupować? Najlepsza odmiana awokado to ta z ciemną, niemalże fioletową i lekko chropowatą skórką. Druga popularna i nieco mniejsza odmiana ma skórę gładką, w różnych odcieniach zieleni.

      Dojrzałe awokado jest miękkie jak pomidor. Aby szybko dojrzało można je owinąć w szary papier lub gazetę i schować w ciemne miejsce, lub położyć obok bananów. Banany wytwarzają gazy, dzięki którym wszystkie owoce dojrzewają szybciej.... czyż banany nie są też cudowne? :-)
  
      Jak przechowywać? W temperaturze pokojowej. Po przekrojeniu ciemnieje, więc podawane do sałatek warto skropić cytryną. Jeśli jest obrane - włożyć do lodówki.

         Jak obierać i kroić? Jeśli jemy sam owoc: przekroić na pół, lekko docisnąć oba brzegi, a miąższ sam się wysunie ze skórki. Do sałatek: połowę awokado w skórce pokroić wzdłuż i wszerz, a potem delikatnie podważyć łyżką tuż przy skórce. Filmik instruktażowy od Agaty poniżej.
      Resztki miąższu zebrać ze skórki i wsmarować w dłonie :-).






......................................................................
Źrodła:

 1. "Jesteś tym, co jesz" G. McKeith
 2. "Zdrowie na talerzu"
 3. "Surowa dieta oczyszczająca. Sposób na zdrowy organizm" N. Rose
 4. http://pl.wikipedia.org/wiki/Smaczliwka
 5. http://pranarianin.blogspot.com/2012/08/avocado-uroso.html
 6. http://www.pranarian.info/2012/05/why-is-avocado-good-for-you.html?zx=c671988b8fc9759e
 7. http://cudownediety.blogspot.com/2010/08/czytaj-co-natura-nam-mowi-albo-raczej.html
 8. http://vegeabc.blogspot.com/2009/09/ciekawostki-nt-awokado-smaczliwki-abc.html
 9. http://cudownediety.blogspot.com/2012/09/kolorowo-owocowo-jakie-owoce-sa.html
10. http://www.youtube.com/watch?v=l4Y4CthhQYo

środa, 26 grudnia 2012

Napój "jajeczny" raw food - ajerkoniak :-)


      Jak się okazuje eggnog to nie tylko amerykańska tradycja kojarzona z zimą, świętami i nowym rokiem. Popularny u nas powiedzmy "odpowiednik" to nic innego jak ajerkoniak, w wielu rodzinach również tradycyjnie przygotowywany na Boże Narodzenie.
     Zauważyłam, że odpowiedników w witarianiźmie szukają i potrzebują głównie osoby na początku tej drogi oraz bardziej ci przeciwnicy zdrowego jedzenia, co myślą, że raw to tylko jabłka i pomarańcze :-), więc dziś:


 AJERKONIAK W WERSJI RAW

Raw Christmas Eggnog
autor: Michelle

 
 
Składniki:
 
  • szklanka mleka migdałowego [klik]
  • garść namoczonych orzechów nerkowca
  • kilka daktyli lub 2-3 łyżeczki syropu z agawy, lub miodu
  • 2 dojrzałe banany
  • ekstrakt z wanilii - około pół łyżeczki
  • przyprawy: gałka muszkatałowa, cynamon, zmielony goździk
  • odrobina soli morskiej
      Wszystkie składniki zblednować, lekko ogrzać - nie gotować!, posypać cynamonem.
 
 

poniedziałek, 17 grudnia 2012

Usłysz, co jesz - jak zadbać o słuch na diecie witariańskiej ?

Kochani, dziś niespodzianka ;-). Po raz kolejny trochę ciekawostek dla surojadków. Cały poniższy post jest wpisem gościnnym autorstwa Odcisków Palców (Klaudi). Przy okazji zachęcam bardzo mocno do odwiedzin jej bloga Moje odciski palców... – i rozkoszowania się opisami przygody jaką jest życie.


     
Tumblr_men5w87atk1qdrgo9o6_r1_500_large
źródło: arpeggia.tumblr.com
      W bardzo dużym skrócie: słyszenie to fizjologiczny proces, polegający na zamianie fali akustycznej na impulsy nerwowe, wywołujące w mózgu wrażenie słuchowe. Aby jednak do tego doszło potrzebny jest prawidłowo działający narząd słuchu  oraz sprawny mózg. Na co dzień raczej nie zastanawiamy, jak to się dzieje, że potrafimy słyszeć czyjś głos, różnicować natężenie otaczających nas dźwięków czy po prostu cieszyć się muzyką. Coraz więcej mówi się o tym, że obecnie jesteśmy ciągle narażeni na niesprzyjające warunki akustyczne - gwarne ulice, popularność „emptrójek” itd. Otaczający nas hałas szkodzi naszemu słuchowi. Uwrażliwia się ludzi, by unikali zbędnego przebywania w środowisku, gdzie tło akustyczne przekracza dopuszczalne normy  hałasu. Natomiast  mało uwagi przywiązuję się do dbałości o odpowiednie odżywienie naszego narządu słuchu i komórek słuchowych.      


    Badania prowadzone na 2111 ochotnikach w wieku od 49-99 lat wykazały, że spożywanie węglowodanów złożonych, witaminy C, witaminy E, ryboflawiny (wit. B2), magnezu oraz likopenu miało znaczący wpływ na większą amplitudę odpowiedzi TEOAE oraz niższe progi słyszenia. Natomiast do czynników wpływających negatywnie na wyżej wymienione rzeczy mają wysoki cholesterol, tłuszcz oraz przyjmowanie retinolu. Kolejne badania tylko potwierdzają szkodliwy wpływ tłuszczu na stan słuchu. Po wprowadzeniu diety niskotłuszczowej i leków obniżających cholesterol u 44 pacjentów z hiperlipidemią stwierdzono znaczący spadek częstości występowania szumów usznych oraz obniżenie progów słyszenia, zwłaszcza w zakresie wysokich częstotliwości. Częstość występowania hiperlipidemii u osób z uszkodzeniem słuchu spowodowanym hałasem jest wysoka. Dlatego obniżenie ilości lipidów we krwi, przyczynia się znacząco do poprawienia stanu słuchu.
       Jak wiemy w diecie witariańskiej prawie nie występują tłuszcze nasycone, sprzyjające rozwojowi hiperlipidemii. Nie znam obecnie swojego poziomu cholesterolu, ale rok temu, mimo niejedzenia już mięsa, był on niepokojąco wysoki. Mój błąd, że nie rozbiłam go na LDL i HDL. Aczkolwiek, z racji studiów, mam monitorowany słuch i wiem, że jestem w normie słuchowej.
      Wydaje się, że największe „zniszczenia” czynią wolne rodniki. Powodują one starzenie się organizmu, a co za tym idzie również komórek biorących udział w procesie słyszenia, które wraz z wiekiem ulegają uszkodzeniu. Jak wiemy, surowe warzywa i owoce są bogactwem składników odżywczych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania całego naszego organizmu.

Tumblr_mf0t65jc2d1r2ntmlo1_500_large
źródło: funeralformyfat.tumblr.com

      Przegląd najważniejszych składników pożądanych dla dobrego słyszenia: 
      Omega3 - wg badań ten składnik zapobiega zmianom miażdżycowym i sprawia, że nasze naczynia krwionośne są mocniejsze. Dzięki temu krew swobodnie przepływa po całym organizmie, dostarczając odpowiednich składników odżywczych. Również do ucha wewnętrznego, gdzie zlokalizowany jest właściwy receptor słuchu - narząd Cortiego.
        Główne źródło omega3 podawane przez specjalistów to ryby morskie. Wegetarianie/weganie/ witarianie mają alternatywne źródło kwasów omega3 w postaci świeżo zmielonego siemienia lnianego. Zwraca się uwagę, aby nie poddawać siemienia lnianego obróbce cieplnej, gdyż prowadzi to do rozpadu wiązania łańcuchów kwasu i utraty swojego bogactwa. Nie wiem, czy w sklepie można znaleźć surowe siemię lniane niepoddane prażeniu. Ja zaopatruje się w nasiona na targu, ale niestety też nie mam pewności, że nie były suszone w wysokiej temperaturze.
      Kwas foliowy (witamina B9) - antyoksydant walczący z wolnymi rodnikami w naszym ciele, zapobiegający tym samym uszkodzeniom komórek słuchowych. Jedzmy więc zielone warzywa liściaste, by być piękni, młodzi i jak najdłużej cieszący się doskonałym słuchem.          
      Magnez - jeden z pierwiastków, którego niedobór jest najczęściej diagnozowany w społeczeństwie. Skutki jego niedoboru to głównie uczucie zmęczenia, problemy ze snem , skurcze nóg. Rzadko albo prawie nigdy nie zwraca się uwagi na to, że jego deficyt przyczynia się do wystąpienia  ubytku słuchu spowodowanego hałasem. Dlatego nie żałujmy sobie orzechów włoskich czy pysznych bananów, tak gloryfikowanych przez Freelee. Dziewczyna wie, co mówi J
      Witamina C - podobnie jak kwas foliowy należy do składników o działaniu antyoksydacyjnym. Na diecie witariańskiej raczej nie ma problemu ze spełnieniem zapotrzebowania na tę witaminę.     
       Utarło się, że owoce cytrusowe są jej najlepszym źródłem. Postaram się z tym do końca nie zgodzić i wspomnieć o takich produktach jak natka z pietruszki czy czarne porzeczki, które z powodzeniem mogą stanąć w szranki ze swoimi egzotycznymi przyjaciółmi.               
      Witamina E - nazywana „witaminą młodości”, wykazuje silne działanie przeciwutleniające. Chroni nasze komórki słuchowe przed uszkodzeniem. Występuje przede wszystkim w produktach oleistych jak orzechy, migdały, sezam, ale również w zielonolistnych warzywach.         
               
      To tylko niektóre pierwiastki i związki odżywcze wspomagające nasz układ słuchowy. Wg mojej opinii surowe jedzenie niesie za sobą szereg pozytywnych skutków dla naszego zdrowia. Zgodnie z maksymą, że lepiej zapobiegać niż leczyć, oprócz profilaktycznej dbałości o własną dietę należałoby pamiętać o unikaniu nadmiernego hałasu, ograniczenia słuchania muzyki za pomocą słuchawek oraz o okresowych badaniach słuchu. Dzięki takim działaniom będziemy dłużej mogli cieszyć się doskonałą czułością słuchu, a śpiew ptaków będzie dla nas pięknym przeżyciem. Być może kiedyś uda mi się zająć szerzej nad wpływem diety witariańskiej na stan słuchu. Czas pokaże J


...........................................................
Źródła:

1. Spankovich C., Associations between diet and both high and low pure tone averages and transient evoked otoacoustic emissions in an older adult population-based study, Department of Hearing and Speech Sciences, Vanderbilt University, TN, USA 2011
2. Internet
J


 

środa, 12 grudnia 2012

Wyciskarka do soków jednoślimakowa - ogłoszenie



     Kochani... małe ogłoszenie dla tych co szukają od dłuższego czasu wyciskarki jednoślimakowej. Takie cudo ze zdjęcia można mieć za 269,00 zł w jednej ze znanych sieci sklepów. Więcej szczegółów w Basi tutaj. I szkoda, że sieć nie sponsoruje tego posta..ach.

niedziela, 9 grudnia 2012

Wydalanie: o kupie słów kilka (jak zrobić masaż wątroby?)


źródło: nicalbonic.blox.pl

     Już widzę oburzenie kilku osób mówiących mi, że pisanie o tym co wydalamy jest nieetyczne, acz zakrawa niemalże na temat tabu...  Chcę zauważyć, że z ubikacji korzysta każdy, kupowanie papieru toaletowego nie jest czynem zabronionym w biały dzień, a wydala każdy bez względu na status społeczny, wychowanie i poglądy.      
     Problem tkwi tak naprawdę niestety w tym jak i co wydalamy. A ponieważ nasze stolce niejednokrotnie to najbardziej widoczny i namacalny dowód tego, że nasz przewód pokarmowy nie działa prawidłowo warto czasem wziąć pod lupę naszą kupę.
      Kiedyś wspominałam nieco na temat lewatyw i kamieni kałowych. Złogi, które nosimy w sobie czasami nawet kilkadziesiąt lat to nieciekawe rzeczy, wyjdą z nas tylko za pomocą hydrokolonoterapii bądź lewatyw - ale to temat na osobny wpis.

      Poniżej kilka wartościowych informacji, grafiki pochodzą z bristolskiej skali uformowania stolca.


JEŚLI TWOJE STOLCE SĄ...


  • tłuste, które trudno spłukać:
Wygląd: stolec unosi się na powierzchni wody, nie można go spłukać  - świadczy to o zakłóceniu równowagi w wątrobie.

Rozwiązanie: dodawaj zmielone w młynku do kawy siemię lniane do zup, sałatek, posyp nim kanapki, zrób gomasio z siemieniem lnianym [przepis] i dodawaj go do każdej potrawy, pij herbatę z szałwii (1 szklanka 3 razy na dzień), spożywaj 1 łyżeczkę spiruliny każdego dnia, zrób lewatywę. Zrób masaż wątroby*. 
  • cuchnące:
Wygląd: nie ma tu znaczenia, ale nieprzyjemny zapach oznacza złe trawienie i zaleganie jedzenia w jelicie grubym. Czyli ciało ma za dużo toksyn, żołądek natomiast jest nadmiernie zakwaszony. 
Rozwiązanie: przyjmuj enzymy trawienne, chlorofil, 100 mg koenzymu Q10, pij sok wyciskany z: marchewki, selera naciowego i np. ogórka.
  • brudzące:
Wygląd: stolec ślizga się po muszli klozetowej i przykleja do niej, z powodu zbyt dużej ilości śluzu i nadmiaru wilgoci w organizmie.
Rozwiązanie: zmniejsz ilość spożywanego alkoholu i produktów mlecznych, jedz codziennie algi morskie.
  • w formie bobków:
Wygląd: jeśli stolec przypomina królicze bobki - jest to oznaka przeciążenia wątroby. Grudki mogą być pojedyncze, zbite, twarde. czasem trudne do wydalenia.Stolce tego typu zalegają w jelitach bardzo długo.
Rozwiązanie: spożywaj chlorofil przed każdym posiłkiem lub ostropest plamisty, rano na czczo pij ciepłą wodę z cytryną.



  • w formie cienkich strzępów:
Wygląd: cienkie strzępki, kłaczki świadczą o zanieczyszczeniu okrężnicy.
Rozwiązanie: idealnym rozwiązanie jest zrobienie lewatywy lub płukanie okrężnicy.

  • jasne:
Wygląd: stolec ma kolor jasnobeżowy kub żółtawy oznacza problemy z trawieniem tłustej żywności.
Rozwiązanie: jedz więcej pestek dyni, avokado, nasiona słonecznika, wdorosty - uzupełnisz dietę w produkty z NNKT i spalisz tłuszcze.
  • z kawałkami niestrawionej żywności:
Wygląd: jeśli w stolcu są skórki kukurydzy - wszystko jest w porządku, ponieważ nie ulega ona strawieniu. Jeśli są inne kawałki jedzenia jest na to prosty sposób.
Rozwiązanie: gryź bardzo dokładnie jedzenie zanim je połkniesz.

  • rzadkie i masz ciągłe rozwolnienia:
Wygląd: stolce są rzadkie, nieuformowane - nie są to przypadki pojedynczego rozwolnienia, ale stany stałe, trwające dość długo. Dodatkowo zobacz swój język, jeśli wokół brzegów masz odciski zębów prawdopodobnie twoja trzustka jest wyczerpna.
Rozwiązanie: jedz żywność bogatą w chlorofil - wszystko co jest zielone, używaj świeżego imbiru. Dodawaj do potraw: czosnek, cynamon i gałkę muszkatałową.


źródło: nicalbonic.blox.pl



* Masaż wątroby 


      Masaż wątroby to tak naprawdę jedna z ważniejszych rzeczy, którą powinniśmy robić podczas oczyszczania ciała. Tym bardziej taki masaż jest wskazany jeśli robi się oczyszczanie po raz pierwszy w życiu, gdy występuje tzw. kryzys ozdrowieńczy. Wątroba to najważniejszy katalizator w organizmie, jeśli oczyszczasz ciało ten organ wykonuje tysiąc razy cięższą pracę niż robi to na co dzień, niektóre toksyny mogą ponownie tu wrócić dlatego masaż ułatwi odtrucie. Jeśli stolce są tłuste to po masażu wątrobie będzie łatwiej przetworzyć toksyny z pokarmu.
       Moja uwaga jeszcze co do takiego masażu: na początku wydaje się to dość niekomfortowe, ale jeśli wykonuje się masaż systematycznie, delikatnie i z miłością do własnego ciała wtedy mamy uczucia z kategorii tych przyjemnych.


Jak zrobić masaż wątroby  - instrukcja krok po kroku?
  1. Masaż rób rano lub wieczorem przez około 5 minut.
  2. Połóż się na plecach
  3. Znajdź swoją wątrobę: umieść dłoń po prawej stronie na brzuchu pod najniższym żebrem.
  4. Przesuwaj palcami wokół wątroby zgodnie ze wskazówkami zegara.
  5. Masaż wykonuj powoli i delikatnie czubkami/opuszkami palców.




..................
Źródła:
  1. notatki własne
  2. "Jesteś tym, co jesz." G. McKeith
  3. "Czy można żyć 150 lat?" M. Tombak
  4. http://nicalbonic.blox.pl/2009/04/KUPA-MAC-czyli-GOWNIANA-KSIAZKA.html
  5. Bristolska skala uformowania stolca

niedziela, 2 grudnia 2012

Moczenie nasion i orzechów

     Post Dlaczego warto moczyć orzechy i nasionka? [klik] był w 2011 roku najpopularnijeszym postem na blogu. Dziś trochę danych na temat długości moczenia nasion i orzechów. Dla lepszej czytelności ryzunku lepiej otworzyć go sobie w nowym oknie :-)

      Jeśli zaznaczyłam w kiełkowaniu, że dane nasionko "nie kiełkuje" oznacza to, że wystarczy moczyć je w podanym czasie i potem spożyć, nie czekając do wypuszczenia korzonków.





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Obserwuj przez e-mail: